• Lorem ipsum

31 Mei, Internationale Dag tegen Roken en Tabak

29 Mei 2020
door Willy van Knippenberg

Elk jaar, op 31 mei, vieren de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en wereldwijde partners de "Internationale Dag tegen Roken en Tabak". Een jaarlijkse campagne bedoelt om het bewustzijn te vergroten van de schadelijke en dodelijke gevolgen die tabaksgebruik en "meeroken" met zich meebrengt, en om het gebruik van tabak in welke vorm dan ook te ontmoedigen.

Ieder jaar is er een ander thema. Vorig jaar bijvoorbeeld was het thema "Invloed van Tabak op de longen". De WHO-campagne voor Werelddag zonder tabak van dit jaar richt zich op het beschermen van kinderen en jongeren tegen uitbuiting door de tabaks- en aanverwante industrie. Elk jaar investeert de tabaksindustrie namelijk meer dan 9 miljard dollar in reclame, waarbij ze zich in toenemende mate richten op jongeren. (zie ook onze andere blog: Tabaksfabrikanten gebruiken Instagram voor reclame)

Toolkit voor ouders en leerkrachten

Er is een campagne toolkit online gezet door de WHO die leerkrachten en ouders kunnen gebruiken om kinderen bewuster en weerbaarder te maken. De toolkit laat zien hoe de tabaksindustrie op geraffineerde wijze zijn pijlen richt op jongeren en welke strategie ze daarbij gebruiken. Als onze jongeren de signalen namelijk weten te herkennen, dan is de kans dat ze daadwerkelijk beïnvloed worden het kleinst.  De toolkit is alleen in het Engels beschikbaar en kun je hier downloaden. Op de speciale website van de WHO vind je nog meer informatie: https://www.who.int/news-room/campaigns/world-no-tobacco-day/world-no-tobacco-day-2020.

9 miljard aan marketing en 8 miljoen doden per jaar

Jaarlijks gaan er meer dan 8 miljoen mensen dood door tabak en aanverwante producten, en de tabaksindustrie moet dus voortdurend nieuwe consumenten vinden om deze mensen te vervangen zodoende hun inkomsten te behouden. Tabaksbedrijven gaven vorig jaar daarom meer dan 9 miljard dollar uit aan marketing en reclame om dit doel te behalen.  

#tobaccoexposed

Meer dan 40 miljoen jongeren van 13-15 jaar zijn al ooit in aanraking gekomen met sigaretten en/of e-sigaretten. Om deze jongeren te bereiken heeft de WHO een TikTok-dance challenge gelanceerd, en worden sociale-mediapartners zoals Pinterest, Tinder en YouTube ingezet om deze campagne bij de jeugd onder de aandacht te brengen. Op de WHO website is een volledige media kit beschikbaar gezet met video's, gifjes, en web-banners, en worden scholen, organisaties, celebrities en overheden opgeroepen om deze materialen te gebruiken zodoende meer aandacht te genereren voor de gevaren van tabak.

Hoe staat Novus Fumus hierin?

We zijn ons er van bewust dat Novus Fumus als leverancier van e-sigaretten en benodigdheden direct een negatieve bijdrage levert aan de doelstelling om minder jongeren in contact te brengen met tabak en tabaksgerelateerde producten. Novus Fumus is in 2014 begonnen met het verkopen van e-sigaretten, maar gaandeweg is ons ook duidelijk geworden dit niet de strategie is die we willen blijven volgen. Daarom zijn we in 2016 begonnen met een nieuwe webwinkel, Novus Internet Shopping, een webwinkel in reis- en lifestyle producten. Een groot deel van onze inkomsten uit de e-sigaret verkoop wordt nu gebruikt om deze nieuwe webwinkel verder uit te breiden, met als uiteindelijk doel om het verkopen van e-sigaretten volledig te staken. Hypocriet? Misschien wel, maar we zijn niet roomser dan de Paus. Ook onze medewerkers hebben een huis, hypotheek en gezin die ze moeten onderhouden, maar we zullen er alles aan doen om zo snel als mogelijk niet meer afhankelijk te zijn van de verkoop van e-sigaretten. 

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter