• Lorem ipsum

Nieuwe website van Philip Morris onder vuur

4 Mei 2021
door Willy van Knippenberg

KWF Kankerbestrijding is boos en verbaasd over de nieuwe website van Philip Morris, waar 'gezondere' alternatieven voor het roken worden besproken. Ze hebben de NVWA gevraagd om te kijken of Philip Morris met deze nieuwe website de regels van de tabakswet overtreedt.

Rookvrije alternatieven

Op de nieuwe website van Philip Morris wil de fabrikant van sigaretten en shag, rokers informeren over rookvrije alternatieven die er op de markt zijn. Ze vinden dat volwassen rokers recht hebben op deze informatie, en verwijzen ook naar een onderzoek waaruit blijkt dat een ruime meerderheid van de Nederlandse bevolking daar net zo over denkt.

Als rookvrije alternatieven bespreken ze voornamelijk de e-sigaret en de verwarmde tabaksproducten, en laten ze in een video de verschillen en overeenkomsten zien.

Feiten

Philip Morris benadrukt op de website dat het beter is om te stoppen met roken, of niet te beginnen met roken als je nog niet rookt. Bij het hoofdstuk 'feiten' begint de website met de volgende 3 punten;

  • ALS JE NIET ROOKT, BEGIN DAN NIET.
  • ALS JE ROOKT, STOP DAN.
  • ALS JE NIET STOPT, LAAT JE DAN INFORMEREN OVER ROOKVRIJE ALTERNATIEVEN.

Verder op de pagina bespreekt het bedrijf vervolgens in een viertal punten waarom rookvrije alternatieven beter zijn dan gewooon roken, en hoe het bedrijf kan bijdragen aan een rookvrije generatie. Opvallend is dat in Zweden een rookvrije generatie al in zicht is. In Zweden wordt veel gebruikt gemaakt van Snus, een nicotine houdend product dat onder de lip wordt geplaatst.

Snus

De cijfers uit Zweden tonen ondubbelzinnig aan dat de beschikbaarheid en het gebruik van snus een enorme bijdrage heeft geleverd aan zowel het sterk terugdringen van het aantal rokers in Zweden als het aantal aan roken gerelateerde sterfgevallen.

KWF boos over deze plotselinge campagne

Toch is het KWF Kankerbestrijding boos op Philip Morris, en zegt dat dit pure reclame is voor de tabaksfabrikant en op deze manier het verbod op reclame voor (e-)sigaretten wil omzeilen. Philip Morris op zijn beurt zeg dat het bedrijf echt Nederland van de traditionele sigaret af wil hebben en dat rookvrije alternatieven een deel van de oplossing zijn.

Het is nog onduidelijk wat de NVWA van deze campagne vindt. Mocht blijken dat de nieuwe website van Philip Morris toch tegen de regels is, dan riskeert het bedrijf een fikse boete. Wat vind jij? Is het voor tabaksfabrikanten toegestaan om op deze wijze consumenten te informeren?

bronnen:

  • https://www.ad.nl/binnenland/kwf-boos-over-plotselinge-campagne-van-tabaksreus-philip-morris-dit-is-pure-reclame~a71fc5ae/
  • https://www.unsmoke.nl

 

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter