• Lorem ipsum

#PuurRookVrij : Stoppen is niet makkelijk, maar hier helpen we je op weg.

4 Nov 2020
door Willy van Knippenberg

Wil jij je gezonder voelen? En meer geld overhouden voor leuke dingen? Kies dan voor een rookvrij leven. Stoppen is niet makkelijk, maar hier helpen we je op weg.

Met de landelijke campagne PUUR rookvrij van de Rijksoverheid worden rokers gestimuleerd om te stoppen met roken en rookvrij door het leven te gaan. Van alle rokers wil 80% stoppen met roken. Stoppen met roken kan moeilijk zijn, soms lukt het niet in één keer. Begeleiding vergroot de kans om succesvol te stoppen. Daarom doet Novus Fumus mee met de campagne, op weg naar PUUR rookvrij Nederland. 

Wat kun je verwachten?

Iedereen ervaart stoppen met roken anders en heeft meer of minder last van tijdelijke ongemakken. Deze ongemakken heten ontwenningsverschijnselen. Het zijn lichamelijke of geestelijke effecten die kunnen ontstaan als je lichaam went aan de nieuwe situatie en jij oude gewoontes doorbreekt.

In onderstaand overzicht zie je hoe je lichaam en hersenen herstellen na je laatste sigaret. Heb je ergens last van en twijfel je of het door stoppen met roken komt? Bel gerust de gratis Stoplijn via 0800-1995 voor advies.

Na 20 minuten

Je hartslag en bloeddruk worden weer normaal
Nicotine is de verslavende stof in tabak. Als je het binnenkrijgt, nemen je bloeddruk en hartslag toe. 20 minuten na het roken, dalen je bloeddruk en hartslag weer. De hoeveelheid nicotine in je bloed is dan ook al een stuk minder. Als je last van koude handen en voeten had, krijgen deze weer een normale temperatuur. 

Na 24 uur

De koolmonoxide verdwijnt uit je lichaam
Koolmonoxide is één van de meest schadelijke stoffen van rook. In je bloed vervangt het zuurstof, waardoor je bloed minder zuurstof bevat. Na 24 uur is alle koolmonoxide uit je lichaam en is de hoeveelheid zuurstof in je bloed weer normaal, waardoor je lichaam kan beginnen met herstellen.

Na 48 uur

Je longen maken zichzelf schoon en je ruikt en proeft beter
De verslavende stof in tabak, nicotine, is nu uit je lichaam verdwenen. Hierdoor begin je lichamelijk  met ‘ontwennen’: je went aan een leven zonder roken. Ook zijn je longen begonnen aan een grote schoonmaak. Je hoest veel slijm op en je kunt steeds beter ruiken en proeven. Heb je veel last van hoesten? Dan kun je je huisarts of apotheek om advies vragen.

Na 1 week

Je hebt nu meer ontwenningsverschijnselen
Een moeilijke fase: net als veel andere stoppers heb je waarschijnlijk flink last van ontwenningsverschijnselen. Zo kun je meerdere keren per dag  veel zin hebben in een sigaret, je somber of prikkelbaar voelen, meer zin hebben in eten, zweten, misselijk zijn of trillen. Op ikstopnu.nl vind je een overzicht met alle ontwenningsverschijnselen, en wat je kunt doen als je er last van hebt.

Na 2 weken

Je lichaam wordt beter
Je lichaam repareert zichzelf en je hoeft steeds minder moeite te doen om van het roken af te blijven. Je voelt je energieker en je huid gaat er mooier uitzien.

Na 1 maand

Je hebt een betere conditie en geen rokershoestje meer
Je conditie is beter geworden en je beweegt makkelijker. Als je een rokershoestje had, verdwijnt dit.

Na 2 maanden

Je lichamelijke ontwenningsverschijnselen zijn verdwenen
Je lichaam is gewend aan niet roken. Geestelijk moet je nog wel wennen aan een rookvrij leven. Zoals niet roken op een gezellig feestje of even een sigaret opsteken als je een hele stressvolle dag hebt gehad. Je helpt jezelf in zulke situaties, door vooraf te bedenken wat je kunt doen om jezelf af te leiden. De tips op ikstopnu.nl over afleiding kunnen je helpen. Denk ook aan hoe ver je al bent gekomen en probeer je oude gewoonte te vervangen met een nieuwe, gezonde gewoonte!

Puurrookvrij

De eerste stap naar PUUR

Moeilijk is het niet om een datum te kiezen, maar het is wel heel erg belangrijk. Je legt daarmee voor jezelf vast dat jij een gezonder leven kiest. Daar mag je best trots op zijn! Deze tips helpen je bij het plannen van je stopdatum.

  • Wacht niet langer dan 4 weken, maar geef jezelf wat tijd om je voor te bereiden. De meeste mensen kiezen een stopdatum binnen 2 weken vanaf nu. Dat werkt het beste. 

  • Heb je een bijzonder feestje, ga je een dag uitwaaien aan het strand of is er een belangrijk moment de komende weken? Het kan fijn zijn om je stopmoment precies na zo’n gebeurtenis te plannen. 

  • Het kan goed zijn deze stopdatum met andere mensen in je omgeving te delen. Je voelt je dan verantwoordelijker om je afspraak na te komen en op die datum echt voor PUUR te gaan. Je kunt ook tegelijk stoppen met een vriend, collega of familielid. 

  • Schrijf de datum op je kalender of in je agenda. En laat het aan anderen weten door een appje te sturen aan je partner of een vriend of vriendin. 

  • Bedenk alvast iets leuks dat je jezelf gunt op je stopdatum. Als je door de eerste 24 uur komt, is de kans namelijk groter dat het je lukt om gestopt te blijven. 

Wat jou kan helpen om te stoppen

Ben je benieuwd welke manier van stoppen het beste bij jou past? Doe dan de test op ikstopnu.nl

Professionele begeleiding met hulpmiddelen, is de meest succesvolle manier om te stoppen met roken. Hulpmiddelen zoals wettelijk goedgekeurde nicotinevervangers (denk aan pleisters of kauwgom) of medicijnen (via de dokter) zorgen ervoor dat je minder last hebt van ontwenningsverschijnselen. Als je deze middelen gebruikt, verhoogt je stopkans met 50 tot 60%! Een stoppen-met-roken-coach, huisarts of groepstherapeut kan je op moeilijke momenten steunen en je helpen om je gewoontes te veranderen. Met begeleiding heb je een stopkans van 40 tot wel 77%. En, als je hulpmiddelen gebruikt én begeleiding krijgt, is je kans om succesvol te stoppen nog hoger.  In veel gevallen vergoedt je zorgverzekeraar de combinatie ‘hulpmiddelen met begeleiding’ vanuit de basisverzekering. Je zorgverzekeraar kan je vertellen of er een vergoeding is en of je zelf iets moet betalen. Je leest meer over stoppen met roken via begeleiding én hulpmiddelen op ikstopnu.nl.

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter