Gratis verzending vanaf €50 (Nederland)
7 dagen per week bereikbaar
Snelle Levering
WhatsAppKlantenservice
0
0
Gratis verzending vanaf €50 (Nederland)
7 dagen per week bereikbaar
Snelle Levering

Door Willy van Knippenberg, 24 juni 2022

Slachtoffer van bestelfraude? Dit kun je er tegen doen!

De afgelopen weken zagen we een toename van bestelfraude via Billink, een betaaldienst waarmee consumenten online aankopen pas na ontvangst hoeven te betalen. Het gaat om orders van enkele tientjes tot honderden euro’s. Ben jij slachtoffer van bestelfraude? Dit kun je er tegen doen.

Wat is bestelfraude?

Als criminelen een bestelling plaatsen bij een webwinkel, en daarbij gebruik maken van de persoonlijke gegevens van iemand anders, dan praten we over bestelfraude. Ze kiezen voor achteraf betalen via Afterpay, Klarna of Billink en laten de producten vervolgens afleveren bij een afhaalpunt. Het slachtoffer krijgt na ongeveer 30 dagen de rekening gepresenteerd, maar dan is het leed al geschied.

Hoe kan dit?

Wanneer een consument kiest voor de betaaloptie ‘achteraf betalen’, worden er persoonsgegevens ingevoerd. Billink of Afterpay screent deze gegevens realtime om te controleren of de consument voldoet aan de voorwaarden achteraf te betalen. Wanneer de consument voldoet aan de voorwaarden, wordt de bestelling afgerond, en worden de producten verzonden.

Criminelen gebruiken jouw persoonlijke gegevens en email adres om orders te plaatsen bij webwinkels. Ze doen dit omdat jouw gegevens waarschijnlijk geen reden tot zorg zijn omdat jij geen oplichter bent. Nadat ze de goederen hebben besteld, checken ze jouw email en verwijderen ze snel de orderbevestiging en andere mailtjes die betrekking hebben op de order. Zodra de verzendbevestiging per mail is ontvangen passen ze het afleveradres aan, en laten ze de producten naar een afhaalpunt sturen. Ook deze mail wordt verwijderd zodat jij niet ziet dat iemand anders in jouw berichtenbox zit.

Dus zonder dat jij het ziet, is er op jouw naam een bestelling geplaatst en hebben de criminelen de e-mailtjes met de orderbevestiging en de track en trace gegevens onderschept en verwijderd.

Jij ontvangt vervolgens na een paar weken een uitnodiging van Afterpay of Billink om jouw factuur te betalen.

Wat kun je er tegen doen?

Datalek email

Jezelf beschermen tegen bestelfraude, of andere vormen van identiteitsfraude is gemakkelijker dan je denkt, maar het vergt wel wat tijd. We hebben een stappenplan voor je gemaakt, zodat ook jij kunt voorkomen dat je in de toekomst slachtoffer wordt;

  1. Check of jouw persoonlijke gegevens zijn blootgesteld. Dit kun je doen gratis en veilig doen via de website van F-Secure: https://www.f-secure.com/nl/home/free-tools/identity-theft-checker
  2. Verander direct alle wachtwoorden (vooral van jouw mailbox), en gebruik nooit hetzelfde wachtwoord voor verschillende websites of diensten.
  3. Maak gebruik van een wachtwoordmanager en verander wachtwoorden minimaal 2x per jaar.
  4. Gebruik, als het kan, altijd de Verificatie in 2 stappen.

Doe aangifte bij de Politie

Aangifte doen bij de politie zal er niet direct tot leiden dat de criminelen worden opgepakt. Maar toch is het doen van aangifte belangrijk. Justitie krijgt dan namelijk meer zicht op het probleem, en kan vervolgens aansturen op betere informatievoorziening en preventie. Onlangs is nog een netwerk opgerold van criminelen die voor ruim €100.000 aan goederen hadden besteld op afbetalen. Ben jij slachtoffer van dit netwerkt, dan kan jouw aangifte onderdeel worden van de vervolging en bijdragen tot hogere straffen.

Van identiteitsfraude kun je niet online aangifte doen. Je moet dus naar het politiebureau komen. Maak een afspraak via 0900-8844.

Novus Fumus helpt mee om fraudeur op te pakken

In December 2022 ontvingen wij een bestelling van een klant, en kort daarna een WhatsApp van deze persoon met de vraag of we het afleveradres nog konden aanpassen. Nu komt deze vraag vaker voor, en leek er in eerste instantie niets aan de hand. Totdat we de volgende dag werden gebeld door een slachtoffer van bestelfraude.

Omdat het pakketje nog niet was afgeleverd bij een afhaalpunt, hebben we in overleg met het slachtoffer een melding gedaan bij de Politie in de betreffende plaats. Lang verhaal kort: De fraudeur/oplichter is tijdens zijn poging om het pakket af te halen bij het afhaalpunt, opgepakt door de politie!

Uiteraard zijn we er trots op dat we een bijdrage hebben kunnen leveren aan een betere samenleving. Wat we triest vinden is dat we de enige webwinkel waren die met het slachtoffer wilde meewerken. Jammer dat andere webwinkels hier 'niet de tijd' voor hebben.

Reacties

  • Door Brockötter, 24 juni 2022

    Wat men ook kan gaan doen is het volgende.<br />
    Vermeld het aan Hulpfraudedesk en aan Autoriteiten Consumenten Markten op www.acm.nl <br />
    Want er zijn ook incasso bureaus die trachten om het verschuldigde bedrag te incasse...

  • Door G Mot, 24 juni 2022

    Hallo Novus 9-1-2023<br />
    <br />
    <br />
    We hebben dit nu ook aan de hand we zouden een bestelling hebben geplaatst door ons bij een bedrijf we weten van niks.<br />
    Nu krijgen we ook via Billi...

Laat een reactie achter

Comment form Text

* Verplichte velden