6x deze dingen zijn niet zo gezond als ze lijken

6x deze dingen zijn niet zo gezond als ze lijken

Van sommige voedingswaren denk je dat ze heel gezond zijn, maar niet alles is wat het lijkt. Deze 6 dingen zijn toch niet zo gezond als iedereen denkt.

Sommige voeding lijkt heel gezond, maar niet alles is wat het lijkt. Je denkt dat het heel gezond is en dat je ervan kunt blijven eten zonder iets aan te komen. Toch is dat helaas niet helemaal waar. Deze dingen zijn toch niet zo gezond als iedereen denkt.
 

1. Groentechips

Denk jij gezonder bezig te zijn als je naar de groentechips grijpt in plaats van naar de paprikachips? Dan heb je het helaas mis. Chips die gemaakt zijn van bieten, wortel, pastinaak en zoete aardappel geven de indruk gezond te zijn. Het zijn tenslotte groentes toch? Dat is inderdaad waar, maar de groenten die eraan te pas komen worden zo bewerkt tijdens het bakken of frituren dat alle voedingsstoffen eruit verdwenen zijn. Er is dus nauwelijks verschil met gewone aardappelchips.
 

2. Frozen yoghurt

In de zomer eten we graag frozen yoghurt want er zit yoghurt in en dat is gezond. Althans dat denken we. Het vetgehalte mag dan een stuk lager liggen dan bij roomijs, er zit altijd nog vrij veel suiker in frozen yoghurt. Het aantal calorieën loopt dus snel op, en dan hebben we het nog niet over de toppings gehad. Gewoon een lekker ijsje voor af en toe.
 

3. Rijstwafels

Rijstwafels bevatten weinig calorieën en daardoor lijkt het alsof je ze oneindig kunt eten. Maar naast een gebrek aan calorieën hebben ze ook een gebrek aan voedingsstoffen. Er zitten weinige nuttige voedingsstoffen in waardoor je al snel weer trek krijgt. Het is geen volwaardig tussendoortje, maar ze zijn wel prima om dat laatste uurtje tot het eten mee te overbruggen.
 

4. Sapjes en smoothies

Je doet een banaan, wat spinazie en een beetje yoghurt in de blender en het resultaat is een lekkere smoothie met gezonde ingrediënten. Dat is helemaal waar, maar een groot nadeel is dat bij smoothies en vers gemaakte sapjes het grootste deel van de vezels gefilterd worden. Deze heb je juist nodig om een vol gevoel te hebben tot je volgende maaltijd. Bovendien heb je sneller een vol gevoel als je op een banaan, kiwi en sinaasappel moet kauwen dan als je het wegdrinkt.
 

5. Amandelmelk

Veel mensen denken dat amandelmelk een gezond alternatief is voor melk. Amandelen zijn weliswaar echte proteïnebommen, maar in amandelmelk uit de supermarkt zit ongeveer 2 procent amandelen. Heel veel profijt van die extra proteïne heb je dan nog steeds niet.
 

6. Gedroogd fruit

Eet jij ook zo graag gedroogde mango’s, cranberries en appels? Grote kans dat deze helemaal niet zo gezond zijn als je denkt. In gedroogd fruit zit vaak nog toegevoegde suikers. Alleen rozijnen, abrikozen, pruimen, dadels en vijgen bevatten geen toegevoegde suikers. Het is dus beter als je voor deze laatste varianten gaat of als je het thuis zelf gaat maken (natuurlijk wel zonder suiker toe te voegen).

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden