Gezonder eten? Stop met het eten van te veel suiker

Gezonder eten? Stop met het eten van te veel suiker

Bij een gezondere levensstijl hoort ook gezond eten. Lees de BLOG van Linda Canter

Nu de feestdagen achter de rug zijn en de zomermaanden er weer aan komen, willen we na al die kerstkransjes en paaschocolade weer overgaan op de gezonde toer. Dat is best lastig als je lichaam aan al die vette troep en suikers gewend is geraakt. Toch hebben we de behoefte om weer wat strakker in ons vel te zitten. We vinden het alleen heel moeilijk om gelijk over te gaan op een streng dieet. Een lekker koekje bij de koffie, een chipje op vrijdagavond en glaasje wijn in het weekend; dat wil je allemaal toch niet missen? En dat hoeft ook helemaal niet. Met een paar simpele veranderingen in je levensstijl kun je al veel gezonder eten. Het is helemaal niet moeilijk, maar soms moet je even doorzetten om aan de veranderingen te wennen. Als je dat hebt gedaan, dan gaat de gezondere eetstijl je gemakkelijk af en is er heus nog wel plaats voor een lekker chocolaatje of toetje.

Suiker is de boosdoener

Ben je net als ik een echte zoetekauw? Dan zie jij het vast ook niet zitten om elke dag een salade te eten. Als je gezonder wilt eten, dan is dat gelukkig ook helemaal niet nodig. Met wat simpele aanpassingen in je voeding kom je al heel ver. Begin eerst met het eten van minder suiker. Geraffineerde suikers maken je dik en futloos. Vermijd zoveel mogelijk producten waar suiker in zit, zoals cruesli, koekjes, frisdrank en hagelslag. Doe ook geen suiker meer in je kopje thee of koffie want zo krijg je ongemerkt op één dag minstens al vijf suikerklontjes binnen. Kijk ook eens goed naar de etiketten van je producten. Voorkom dat je te veel snelle koolhydraten binnenkrijgt, want je lichaam ziet deze aan voor suiker en zet dat om in vet. Vervang witte pasta eens voor volkoren en doe hetzelfde bij brood. Laat daarnaast de frisdrank en de pakken sap zoveel mogelijk staan en vervang deze door water, eventueel met een smaakje, of door thee.

Vervang koekjes voor fruit

Eet je naar eigen zeggen driemaal per dag redelijk gezonde maaltijden, dan kun je je snacks eens onder de loep nemen. Eet jij in de pauze twee keer per dag een Sultana of Liga? Verander dat eens voor een stuk fruit. Waar ik zelf altijd moeite mee heb, is dat ik thuis toegang heb tot heel veel lekkere dingen. Als ik ga werken dan neem ik standaard een appel en een banaan mee in mijn tas. Heb ik in de pauze trek in iets lekkers? Dan heb ik pech want ik heb niets anders bij me dus moet ik wel een gezond stuk fruit eten. Met deze simpele tip krijg je al veel minder suiker binnen op een dag.

Gezonder eten moet leuk blijven. Daarom hoef je de koekjes en de frisdrank niet te laten staan, maar nuttig deze producten met mate. Je mag jezelf best eens belonen met een plakje cake of een lekker ijsje in het weekend.


Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden