Met deze trucs ben je zo van je winterdip af

Met deze trucs ben je zo van je winterdip af

Koud en nat weer, grijze luchten en de stress van de feestdagen: het is helemaal niet zo gek dat veel mensen een winterdip hebben. Maar met onze tips ben je zo van je winterdepressie af.

Koud en nat weer, grijze luchten en de stress van de feestdagen: het is helemaal niet zo gek dat veel mensen een winterdip hebben. Het is nog donker als je naar je het werk of school gaat en tegen de tijd dat je thuis komt begint het alweer te schemeren of nog erger: is het alweer donker.

Mensen met een winterdepressie worden ‘s ochtends moeilijk wakker, slapen veel en voelen zich alsnog doodmoe. Het is niet bevorderlijk voor hun werkzaamheden op werk en school en ook niet voor de sociale contacten. Een winterdepressie ontstaat vaak omdat de biologische klok in de war raakt. Met onze tips ben je zo van je winterdip af.

 

Elke ochtend op tijd opstaan

Hoewel het heel vervelend is dat je de halve nacht ligt te woelen, is het belangrijk om elke avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan en vroeg weer op te staan. Je hoeft heus niet om vijf uur je bed uit te komen als je pas om negen uur op het werk hoeft te zijn, maar het is ook niet goed om pas een kwartier voor tijd met tegenzin uit bed te rollen. Kies twee vaste tijden en houd je daaraan. Zo weet je biologische klok wat er van het lichaam verwacht wordt.

 

Vang dat straaltje zon (of licht)

In de wintermaanden laat de zon zich niet veel zien. Sterker nog: op sommige dagen lijkt het nauwelijks licht te worden. Ga toch elke dag lekker naar buiten. Fietsen naar het werk, een ommetje in de pauze: je lichaam heeft die frisse lucht en het licht nodig.

 

Lichttherapie

In het kader van het bovenstaande punt: als alleen buiten zijn niet helpt, dan kun je kiezen voor de Energylights van Philips. Deze lamp bootst het daglicht na en geeft je een flinke dosis energie. Je gebruikt de daglichtlamp ongeveer 20 tot 30 minuten per dag. Het is wel belangrijk om hier op tijd weer mee te stoppen: anders raakt je biologische klok nog meer in de war. De Wake-Up lights van Philips zijn ook een prettige manier om wakker te worden. Geen vervelende sirene, maar een licht wat steeds sterker gaat branden.

 

Bewegen

Beweging is belangrijk, dus ga lekker naar buiten en maak een fikse wandeling of ga hardlopen. Met een winterdepressie binnen blijven zitten is juist heel slecht voor je, ook al wil je niks liever dan onder een dekentje op de bank kruipen. Dus hup: eerst wandelen, dan die deken.

 

Gezond eten

Door een ontbijt te nemen maak je je lichaam wakker. Sla het daarom dus niet over. Ook gehaast door de woonkamer en gang naar je auto rennen met een boterham in je mond is niet bepaald gezond eten. Zorg er dus voor dat je voldoende tijd neemt om rustig wakker te worden, met een ontbijt erbij. Vitamine B12 en vitamine D worden ook aangeraden bij een winterdip, al is niet onomstotelijk bewezen dat dat echt nut heeft.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden