Optimale nachtrust het juist interieur

Optimale nachtrust het juist interieur

Ben jij iemand die binnen vijf minuten in dromenland is? Of lig je uren te woelen voordat je eindelijk je draai hebt gevonden?In deze BLOG gratis tips over een betere nachtrust.

Optimale nachtrust het juiste interieur

Ben jij iemand die binnen vijf minuten in dromenland is? Of lig je uren te woelen voordat je eindelijk je draai hebt gevonden? Ruim een derde van ons leven liggen we in ons bed - sommige uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Een goede nachtrust is belangrijk, zodat we ons overdag fit voelen. Je slaapkamer moet een plek zijn waar je helemaal tot rust kunt komen. Het interieur speelt hierbij een hele grote rol. Te veel tierlantijntjes of te drukke kleuren bevorderen je nachtrust niet bepaald. Na een nacht slecht slapen, staan we meestal al chagrijnig op. Gedurende dag wordt je humeur niet beter door het slaapgebrek. Ik houd mijn slaapkamer dan ook graag op orde. Ik lig niet voor niets binnen vijf minuten op één oor. Vorig jaar heb ik het interieur van mijn slaapkamer eens grondig aangepakt. Lichte tinten overheersen in mijn slaapkamer. Heb ik hier goed aan gedaan? Hoe richt je de slaapkamer in voor een optimale nachtrust?

Rustige kleuren op de muren zorgen voor ontspanning

Kies net zoals ik voor rustige kleuren op de wanden die je helpen te relaxen, zoals lila of pastelkleuren. Of heel trendy, minimalistisch wit, mintgroen of pastelroze. Deze tinten werken harmoniserend, ontspannend en nervositeit-verlagend. De kleur blauw doet het ook goed op de muur. Uit onderzoek blijkt dat mensen met een blauwe slaapkamer beter slapen dan anderen. Ze slapen gemiddeld langer, kalmer en rustiger. Het enige wat je dus daarvoor hoeft te doen is je muur verven.

 

Wat ikzelf altijd heel vervelend vind, is dat het niet helemaal donker is in de kamer. Een streepje licht dat naar binnen valt of een rode gloed door het knopje van de televisie. Het irriteert me. Wanneer het buiten vroeg licht wordt, schijnen de zonnestralen vaak door ons gordijn. Licht zorgt voor de aanmaak van serotonine. Dit stofje zorgt dus dat je wakker wordt als het te licht wordt in je kamer. Neem bijvoorbeeld een zonverduisterend rolgordijn of rolluiken om dit op te lossen. Andersom kan natuurlijk ook. Dim de lichten alvast voor het slapen gaan want serotonine wordt als het te donker wordt omgezet in het slaaphormoon melatonine. Je bereid je lichaam er op voor om te gaan slapen. Het is daarom een goed idee om televisies en smartphones te verbannen uit de slaapkamer.

Weg met die troep

Veel opbergruimte in de slaapkamer is erg belangrijk. Zorg dat je je vuile was direct in de wasmand kunt gooien want anders ligt het dagen op de grond of over een stoel heen. En opgeruimde kamer zorgt voor een opgeruimd hoofd, daar schreven we eerder al over. De ruimte hoeft natuurlijk niet kil en saai te worden. Gebruik accessoires om je kamer aan te kleden. Vergeet niet: maak het niet te druk of te schreeuwerig. Leg een mooie warme plaid op het bed, een wollig wit schapenvachtje op de grond en decoreer je nachtkastje met wat kaarsen. Het belangrijkste meubelstuk is je bed. Zorg dat het matras lekker ligt want dat scheelt rugpijn. Wanneer je zo dol bent op je bed verlang je de hele dag om er ‘s avonds lekker in te kruipen om heerlijk te gaan slapen.


Met deze tips kun je je nachtrust al een heel eind verbeteren zonder een grote verbouwing. Ik zeg: welterusten!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden