Zo blijft je bloedsuikerspiegel stabiel

Zo blijft je bloedsuikerspiegel stabiel

Ben je overdag vaak moe en grijp je snel naar ongezonde snacks? Dan kan het zijn dat je bloedsuikerspiegel schommelt. In dit blog lees je tips om je bloedsuikerspiegel in evenwicht te houden.

Zo blijft je bloedsuikerspiegel stabiel

Ben je overdag vaak moe en heb je echt suiker nodig voor wat energie? Word je chagrijnig als je een paar uur niet kunt eten? Heb je de hele dag door behoefte aan snoep of tussendoortjes? Dan kan het zijn dat je bloedsuikerspiegel te veel schommelt. Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor een optimaal en fit werkend lichaam. Wist je dat je ook niet kunt afvallen als je bloedsuikerspiegel onstabiel is? Daarnaast is een te lage of een te hoge bloedsuikerspiegel cruciaal voor je gezondheid. Reden genoeg om je bloedsuikerspiegel in evenwicht te houden. Hoe je dat doet? Met deze zeven tips kom je al een heel eind.


Tip 1: Vergeet niet te ontbijten

Veel mensen slaan in de ochtend het ontbijt over. Toch is een ontbijtje de basis voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Voordat je wakker wordt, maakt je lichaam zich klaar voor een nieuwe dag. Eet elke ochtend voldoende eiwitten om de dag goed te starten.


Tip 2: Weg met snelle koolhydraten

Vermijd voedsel met snelle koolhydraten als brood en witte pasta. Je lichaam zet snelle koolhydraten gelijk om in suiker. En te veel suiker zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt. Ook koekjes, gebak en andere zoete lekkernijen bevatten snelle koolhydraten. Beter is om voedingsmiddelen te eten met langzame koolhydraten omdat je bloedsuikerspiegel hierdoor niet opeens omhoog schiet.


Tip 3: Verdeel je eetmomenten

Probeer je te houden aan 5 tot 6 maaltijden op een dag. Wanneer je 1 of 2 keer per dag een flinke maaltijd eet, dan zorgt dat voor een piek omdat er onnodig veel insuline wordt aangemaakt. Houdt het ontbijt, de lunch en het avondeten aan als basis en neem tussendoor een gezonde snack.


Tip 4: Kaneel is het toverwoord

Voeg eens wat vaker kaneel toe aan je eten. Kaneel zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Ook werkt het positief voor je spijsvertering. Strooi wat kaneel in je smoothie, havermoutpap of doe het eens op een appel.


Tip 5: Beweeg, rust en slaap

Beweging zorgt ervoor dat je lichaam efficiënter gaat werken. Het zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel beter beheerst kan worden. Ook heeft voldoende slaap en rust invloed op je bloedsuikerspiegel. Wanneer je erg moe bent, grijp je eerder naar snelle suikers.


Tip 6: Voeg citroen en appelazijn toe

Biologische appelazijn en citroen zorgen ervoor dat je lichaam gevoeliger wordt voor insuline. Appelazijn kan je bloeddruk in een korte periode aanzienlijk verlagen. Met citroen kan je de opslag van lichaamsvetten voorkomen en het is in staat om je insuline-huishouding te stabiliseren en te verbeteren.


Tip 7: Niet te veel fruit, vruchtensappen en light frisdranken

Fruit is gezond, maar het bevat wel veel fruitsuikers die je bloedsuikerspiegel omhoog laten gaan. Beperk je daarom tot 1 à 2 stuks fruit per dag. Misschien denk je dat vruchtensappen gezond zijn, maar ook hier zitten veel fruitsuikers in. Ook zijn light frisdranken slecht voor je bloedsuikerspiegel. Er zit vaak geen suiker in, maar je hersenen registreren wel de zoete smaak waardoor er insuline vrijkomt. Dit verlaagt je bloedsuikerspiegel en vervolgens krijg je trek in suiker.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden