Zo houd jij je goede voornemens wel vol

Zo houd jij je goede voornemens wel vol

Heb jij voor dit jaar al goede voornemens gemaakt? Wij geven je tips en trucs om ze deze keer wel vol te houden!

Gezond eten, meer bewegen, de schuur opruimen of vaker je moeder bezoeken. Bijna iedereen maakt voor het nieuwe jaar goede voornemens. Toch is het vaak erg lastig om deze goede voornemens ook daadwerkelijk vol te blijven houden en val je uiteindelijk weer snel terug in je oude patroon. Wij geven je zes tips om ze deze keer wel vol te houden!
 

1. Stel haalbare doelen

Het nieuwe jaar voelt voor veel mensen als een nieuwe start. Vaak zijn ze dan te enthousiast met het opstellen van goede voornemens. Je wilt graag veranderen en daarom heb je niet meteen door dat je doelen niet erg realistisch zijn. Wil je bijvoorbeeld tien kilo kwijt? Probeer dan eerst eens drie kilo kwijt te raken. Als dat eenmaal gelukt is, kun je een nieuw doel opstellen.


2. Schrijf je goede voornemens op

De eerste paar weken zijn we allemaal nog erg enthousiast over onze goede voornemens, maar naarmate de tijd verstrijkt, verdwijnen de doelen meestal ook naar de achtergrond. Schrijf ze dus eens op een briefje en hang deze op een zichtbare plek zoals op de koelkast. Elke keer als je het lijstje tegenkomt, word je weer herinnerd aan je goede voornemens.


3. Maak niet teveel goede voornemens

Hier gaan veel mensen de fout in. We willen namelijk van alles en dat kan zorgen voor chaos in het hoofd. Het is lastig om je routines te veranderen, helemaal als er teveel veranderingen zijn. Het stoppen met roken is bijvoorbeeld een grote verandering en als je dan ook nog tien kilo wilt afvallen, dan vraag je gewoon om problemen. Hoe meer goede voornemens, hoe meer discipline en wilskracht je nodig hebt. Kies er eentje die je het belangrijkste vindt en richt je volledig daarop.


4. Vertel je omgeving erover

Vertel mensen in je omgeving welke goede voornemens je gemaakt hebt. Dit klinkt heel erg eng, want als je je doel niet haalt, dan weet de ander dit ook. Maar het is tegelijkertijd ook een stok achter de deur. Je kunt er nu niet meer om heen. Bovendien kunnen ze je weer motivatie geven als je het even moeilijk hebt.


5. Maak samen een goed voornemen

Samen een goed voornemen maken, werkt soms nog beter dan dat je het alleen doet. Je kunt elkaar steunen en inspireren als het moeilijk wordt. Als je samen met je partner wilt afvallen, kom je ieder geval niet in de situatie dat je partner een zak chips pakt en jij op je handen moet zitten om ook niet een chipje te pakken. Bovendien is het toch erg motiverend als je vriendin vertelt dat zij al tien kilo is afgevallen.


6. Geef niet meteen op

Misschien is dit wel de belangrijkste tip: geef niet meteen bij de eerste tegenslag op. Het veranderen van je routine is vaak erg moeilijk en het is niet erg als je een keer terugvalt in je oude gewoontes. De truc is om daarna de draad weer op te pakken. Het is niet erg om jezelf een keer iets te gunnen als je daarna maar weer met goede motivatie verder gaat met je nieuwe gewoontes.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden