Zo onthoud je alles net iets beter!

Zo onthoud je alles net iets beter!

Ben jij de laatste tijd ook zo vergeetachtig? Met deze tips ondersteun jij je geheugen.

‘Wat ging ik ook alweer in deze kamer doen?’, ‘Waar heb ik mijn bril nu weer gelaten?’ ‘Hoe laat hadden we nou afgesproken?’ Komt dit je herkenbaar voor? Soms laat je geheugen je in de steek. Dat komt niet altijd even goed uit, bijvoorbeeld als je een belangrijke afspraak niet wilt vergeten. Met deze huis-tuin-en-keukentips onthoud je alles net iets beter.


Tip 1: Geef spullen een vaste plek

Zorg ervoor dat belangrijke spullen een vaste plek krijgen. De sleutels bewaar je in een sleutelkastje bij de voordeur, je telefoon krijgt een plekje op het dressoir en je bril berg je na gebruik op in de ladekast. Zo voorkom je minutenlang frustrerend zoeken als je met haast de deur uit moet.


Tip 2: Eet voldoende vis

Omega 3-vetzuren zorgen voor een goede communicatie en geleiding van zenuwprikkels. Ze zijn dus belangrijk voor onze hersens. Deze vetzuren krijg je binnen door het eten van (vette) vis zoals haring.


Tip 3: Een goede nachtrust

Wanneer we slapen, verwerken onze hersenen de indrukken die we overdag hebben opgedaan. Bovendien maken ze ruimte voor nieuwe informatie. Simpel gezegd: als je niet goed slaapt, functioneren de hersenen niet goed. Bij onvoldoende slaap kan je de volgende dag minder informatie opnemen en vergeet je iets veel sneller.


Tip 4: Leg een goede bodem

Het ontbijt is niet alleen heel belangrijk om je lichaam op gang te brengen, maar het verbetert ook je geheugen en concentratie. Zorg ervoor dat je ’s ochtends een goede bodem legt om beter te presteren.


Tip 5: Kom in beweging

Een rondje wandelen, een stukje fietsen of een paar baantjes trekken in het zwembad zorgt voor minder geheugen- en concentratiestoornissen. Er worden namelijk, bij inspanning, nieuwe cellen aangemaakt in de hersenen. Het geheugengebied en gebieden die de motoriek aansturen vormen samen een belangrijke combinatie.


Tip 6: Drink koffie of thee

Cafeïne in koffie en groene thee, heeft een positieve invloed op het langetermijngeheugen.


Tip 7: Gooi je routine in de war

Heb jij in de ochtend een vaste routine? Eerst ontbijten, dan douchen en daarna tandenpoetsen? Fiets je altijd via dezelfde weg naar je werk? Doorbreek eens je routine. Je hersens worden namelijk lui door al je routines. Wanneer je iets anders doet, verras je als het ware je hersens. De hersenactiviteit wordt hierdoor vergroot.


Tip 8: Eet walnoten

Een handje walnoten per dag zorgt er al voor dat je geheugen verbetert.


Tip 9: Leer iets nieuws

Zorg ervoor dat je hersens regelmatig iets nieuws kunnen leren. Dat kan van alles zijn: een nieuw gerecht, een andere taal of een dansje. Wanneer je iets nieuws en iets moeilijks leren, worden er nieuwe zenuwcellen aangemaakt. Bovendien worden er ook meer verbindingen gelegd tussen die zenuwcellen.


Tip 10: Krijg voldoende vitaminen binnen

Er is een aantal vitaminen dat je geheugen ondersteunt. Vooral vitamine B is goed voor ons geheugen. Dat zit onder andere in melk, bonen, witlof en wortelen. Ook vitamine C, D, E en A zorgen voor een beter geheugen.

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden