• Alle producten zijn toegevoegd aan uw winkelmandje.

Pottenbakkerij Hoogland (31)

Merken

Pottenbakkerij Hoogland

Al het van Hoogland is gemaakt van een rood bakkende klei die ze zelf samenstellen uit een rood bakkende aardewerkklei en zand van het Tegelse hoogterras en een roodbakkende Westerwaldklei.

Het merendeel van het werk wordt gemaakt op de draaischijf, een ander deel van het werk wordt
gemaakt van plakken klei en/of wordt opgebouwd uit klei plakken.

Na het draaien en het eerste drogen wordt het werk afgedraaid en afgewerkt.
Indien noodzakelijk worden dan ook tuiten aangezet, oren getrokken of handgrepen aangezet.

Na een verder droogproces worden de potten over-goten met een witte engobe of kleislib.
De witte kleislib dient als basis voor de verdere beschildering.

Het beschilderen wordt gedaan met ingekleurde engobes, we gebruiken hiervoor een grote variëteit
aan kwasten, penselen en ringeloren. Meer subtiele decoraties worden gekrast in de witte slib, de
zgn. sgraffito techniek, zodat de onderliggende rode scherf tevoorschijn komt.

Na het decoreren wordt het werk overgoten met een transparant glazuur. Als het werk helemaal droog is
wordt het gebakken in een gas, of in een electrisch gestookte oven.
De glazuurbrand gebeurt op 1100 C.

De techniek van het met engobes beschilderde aardewerk zoals wij dat maken, heet in het Nederlands “slibversierd aardewerk”of “slibgoed aardewerk”, in het Frans heet het “terre-vernisee” maar ook de Engelse naam “slipware-ceramics wordt veel gebruikt.

De oorsprong van het slibversierde aardewerk ligt waarschijnlijk-5-barbotinein het Byzantijnse en
vroeg-Islamitische Midden-Oosten.
In de Middeleeuwen verspreidt de kennis en de techniek van het slibversierde aardewerk zich over
heel Europa.

Het Nieder-Rhein gebied waartoe Tegelen en Steyl geografisch behoren, ontwikkeld zich vanaf de
17de eeuw tot een centrum voor slibversierd aardewerk.
Tot in de 21ste eeuw loopt er een ononderbroken lijn van makers van slibversierd aardewerk door
deze regio.

Ofschoon we ons niet schatplichtig voelen aan deze eeuwen oude traditie, ervaren we deze wel
als een belangrijke bron en een startpunt van waaruit we ons werk willen ontwikkelen naar
hedendaagse keramiek.

Toon 1 - 24 van 31