• Lorem ipsum

Neutrale verpakkingen van sigaretten vanaf 1 oktober 2020 verplicht

15 Mei 2020
door Willy van Knippenberg

Vanaf 1 oktober mogen er alleen nog maar sigarettenpakjes met neutrale verpakkingen in de winkel liggen. Hierover zijn afspraken gemaakt in het preventieakkoord van de Nederlandse regering. Het doel van dit akkoord is om het roken van sigaretten minder aantrekkelijk te maken. en uiteindelijk te streven naar een rookvrije generatie in 2040. Op de pakjes mag naast waarschuwende teksten en foto's alleen nog maar de naam van de fabrikant staan - zonder logo - en informatie over de soort sigaret.

Eigenlijk zou deze maatregel al op 1 juli ingaan, maar vanwege het Corona virus en omdat verschillende landen in de EU nog meer informatie hebben gevraagd, is de invoering nu uitgesteld tot 1 oktober van dit jaar. Tot die tijd mogen tankstations, speciaalzaken en supermarkten nog steeds de 'oude' pakjes sigaretten verkopen. Handhaving gaat pas in op 1 januari 2021.

Roken mensen minder als het pakje merkloos is?

Voorbeeld van een neutraal pakje sigaretten

Voorbeeld van hoe een neutraal pakje sigaretten er uit zou kunnen zien.

De Cochrane Collaboration, een internationaal netwerk van medische onderzoekers, nam in 2017 meer dan vijftig studies naar verpakking en rookgedrag onder de loep. De conclusie: jongeren kopen vaak minder vaak onaantrekkelijk pakjes sigaretten. In Australië, waar men al eerder is begonnen met het invoeren van neutrale pakjes, is aangetoond dat mensen vaker de intentie hebben om te stoppen met roken sinds de pakjes een neutrale vorm hebben. In Canada deden onderzoekers nog een andere ontdekking. Ook de kleur van het pakje bleek invloed te hebben op het kookgedrag. Een standaard bruine kleur bleek het minst aantrekkelijk onder jongeren.

Merken zoals Marlboro en Lucky Strike verdwijnen uit het straatbeeld

Marlboro Man reclame in Hamburg

Foto: aldorado/Shutterstock.com

De tijd dat je op iedere formule 1 auto reclame zag staan van een sigarettenmerk is voorgoed voorbij. Ook in de winkelstraten zul je geen uithangborden van Marlboro, Camel, Lucky Strike en Pall Mall meer vinden. Juist de sigaret reclame bepaalde voor een groot deel hoe onze omgeving er uit zag. De markante neonreclame gaf sfeer en gezelligheid, en dat zal nooit meer terugkomen. We zijn benieuwd welke producten en merken dit gat zal gaan vullen.

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter