Gratis verzending vanaf €50 (Nederland)
7 dagen per week bereikbaar
Snelle Levering
WhatsAppKlantenservice
0
0
Gratis verzending vanaf €50 (Nederland)
7 dagen per week bereikbaar
Snelle Levering

Door Willy van Knippenberg, 29 april 2020

Tabaksfabrikanten gebruiken Instagram voor reclame

Reclame van sigaretten en e-sigaretten is al lange tijd verboden. Ook webwinkels van e-sigaretten voelen iedere dag de impact van deze maatregel. De omzet van Novus Fumus bijvoorbeeld is sinds de invoering van de nieuwe tabakswet met ongeveer 30% gedaald. Daarnaast hebben wij tot nu toe 2x een boete ontvangen omdat onze webwinkel niet voldeed aan alle maatregelen.

British American Tobacco laakt reclameverbod

Onlangs ontdekte ARGOS (een onderzoeksprogramma van de VPRO) dat grote tabaksfabrikanten nu influencers inzetten om toch nog reclame te kunnen maken, en deden een uitgebreid onderzoek naar deze campagnes.

De resultaten van dit onderzoek laten zien dat met name BAT (British American Tobacco) gebruik maakt van Instagram en influencers om producten toch nog onder de aandacht te brengen. Bekende merken van BAT zoals Lucky Strike, Kent en Pall Mall worden getoond in foto's, of de influencers gebruiken de hashtag #TodayIWill. Het doel van deze hashtag is om jongeren onbewust een hippe en positieve associatie met een tabaksproduct te geven aldus een van de onderzoekers.

Hoe er stiekem toch nog reclame wordt gemaakt

Voorbeeld van influencer met tabakreclame

De werkwijze is simpel, doch doeltreffend. Als een influencer een gesponsorde update plaatst dan moet deze altijd zijn voorzien van de hashtag #Ad, #Sponsored of #Spon.

  1. Tabaksfabrikanten vertellen influencers dat ze deze hashtags niet in hun berichten moeten opnemen. Deze vorm van reclame wordt dan niet opgemerkt door de instanties de de tabaksfabrikanten moeten controleren.

  2. De berichten gebruiken subtiele campagne-hashtags zoals #likeus of #nighthunters, dit zijn tags die British American Tobacco en Philip Morris International standaard gebruiken.

  3. De berichten bevatten tabaksproducten in de afbeeldingen, waarbij het lijkt dat deze "per ongeluk" in beeld waren.

Novus Fumus probeert zich wel aan de regels te houden

We zijn slechts een kleine webwinkel en de enige vorm van reclame die we hebben is mond-op-mond reclame. Onze website is erg sober, zeker in vergelijking tot andere webwinkels die e-sigaretten aanbieden, maar we proberen zo goed als mogelijk ons aan de geldende regels te houden. In 2021 zullen we onze site nog soberder moeten maken, waarbij we geen enkele afbeelding van een product meer mogen laten zien. Dit gaat direct ten koste van onze omzet, en daarom is het zo zuur dat de grote partijen zoals Philip Morris, BAT en andere tabaksfabrikanten kunnen doen wat ze willen, zonder dat ze daarvoor worden gestraft.

Wil je meer informatie over dit onderzoek? Klik dan hier.

Wil je ons steunen? Koop dan producten van onze Lifestyle winkel. Hier vind je rugzakken, drinkflessen, scheerproducten, make-up en nog veel meer. Uiteraard wordt alles geleverd zoals je misschien al van ons gewend bent!

Foto: Bobica10/Shutterstock.com