7 stretchoefeningen voor een zittend beroep

7 stretchoefeningen voor een zittend beroep

Heb je een zittend beroep en merk je na een dag werken dat je spieren stijf en vermoeid zijn? Doe dan deze 7 stretchoefeningen vanachter je bureau.

Heb je een zittend beroep? Een hele dag op je bureaustoel zitten is funest voor je lichaam en dan vooral voor je rug en nek. Heb je na een lange dag werken een stijf en stram gevoel in je spieren? Dan is het hoog tijd om tussendoor wat stretchoefeningen te doen op kantoor.

1. Maak cirkels met je armen

Een stijve rug is prima te verlichten door cirkels te maken met je armen. Ga staan en spreid je armen. Vervolgens ga je met beide armen cirkels maken. Deze oefening helpt de spanning tussen je schouders te verlichten.

2. Stretch je bovenrug

Je bovenrug heeft flink te verduren bij een zittend beroep. Strek je armen uit, kruis ze en vouw je handpalmen in elkaar. Buig je hoofd zodat die tussen je armen ligt, span je buikspieren aan en probeer je armen nog verder te strekken. Houd dit ongeveer 20 seconden aan.

3. Twisten

Deze stretchoefening doe je gewoon vanaf je bureaustoel. Zet je voeten plat op de grond en span je buikspieren aan. Draai met een gestrekte rug je bovenlichaam naar links en houdt dit tien seconden vast en herhaal de oefening naar rechts. Doe deze oefening een paar keer achter elkaar.

4. Maak je benen los

Ook voor deze oefening blijf je op je bureaustoel zitten. Strek je benen uit zodat ze parallel zijn met de vloer. In deze houding buig en strek je je tenen. Herhaal dit vijf keer, ontspan en doe de oefening opnieuw.

5. Spanning op je achterbenen en rugspieren

Schuif je bureaustoel aan de kant en ga ongeveer op een halve meter afstand van je bureau staan. Zet je voeten naast elkaar op schouderbreedte, houd je benen gestrekt, buig naar voren met een rechte rug en laat je handen op je bureau neerkomen. Je billen steken dus naar achteren. Je voelt nu spanning op je achterbenen en de lange rugspieren. Let op dat je deze oefening echt met een rechte rug doet en niet met een holle rug. Je maakt een rechte rug door je navel iets in te trekken.

6. Zijkant stretchen

Ga staan en breng je linkervoet naar achteren en zet deze neer naast je rechtervoet. Je staat nu met gekruiste benen. Strek je linkerarm uit en buig langzaam je bovenlichaam naar links. Je heup steekt dus ook naar links. Buig totdat je de spanning voelt en houd deze houding een paar seconden aan. Herhaal deze oefening maar stretch dan de rechterkant.

7. Heupstretch

Blijf zitten en leg je linkerenkel op je rechterknie. Buig met een rechte rug langzaam naar voren. Als het goed is voel je nu aan de linkerkant spanning in je bil en heupspier. Om nog verder te strekken, duw je met je handen op je rechterknie. Houd dit ongeveer twintig seconden vast en herhaal de oefening vervolgens met je rechterenkel en je linkerknie.

Tip: schaf een fitnessbal aan

Het is beter voor je lichaam om op een grote fitnessbal te zitten dan op een bureaustoel.Je moet namelijk recht op de bal zitten waardoor je je spieren in je rug, benen en billen continu aanspant.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden